Enneagram en geestkunde type 3
Op www.geestkunde.net staat mooie informatie over verdieping. Ook het boek Geestkunde van Freek van Leeuwen is een verdiepingsslag voor mensen die naar de essentie willen. Hier een korte omschrijving van het type volgens Freek van Leeuwen.
Drie: het uitgekeerde willen (in de numerologie: acht)
Het kost drieën geen moeite een opdracht op een effectieve en deskundige wijze uit te voeren, zichzelf een doel te stellen en dat ook te bereiken; alsook andere mensen geestdriftig te maken, in beweging te brengen en hen in staat te stellen vooruit te komen.
Drieën hebben een zesde zintuig (intuïtie) voor het inschatten van opdrachten. Zij vereenzelvigen zich met het bedrijf of de gemeenschap waarvoor ze werkzaam zijn en hebben de gave om een goede werksfeer te scheppen. De onderlinge samenwerking tussen de groepsleden ligt hen na aan het hart.
Drieën kunnen door hun vertrouwenwekkende uitstraling en door de kracht van hun argumenten grote invloed krijgen en een werk waarin ze geloven, laten slagen.
Drieën hebben veel moeite met het waarnemen van de eigen gevoelens (ingekeerd waarnemen). Wel peilen zij voortdurend: Kom ik goed bij anderen over? Heb ik succes? Drieën idealiseren overwinning en succes.
Drieën putten hun kracht uit hun successen. Zij hechten veel waarde aan hun aanzien, prestaties, carriere en voelen zich beter thuis in hun rol dan in hun ware zelf, dat ze nauwelijks kennen. Ze kunnen vrijwel iedere rol spelen. Als drieën ergens binnenkomen weten zij onmiddellijk hoe zij zich moeten gedragen om bij de aanwezigen in de smaak te vallen.
Het leven is voor hen een concurentiestrijd: het gaat om winnen of verliezen. Zij willen de winnaars zijn en schoppen het daardoor ver.
Veel drieën hebben een aantrekkelijk uiterlijk. Zij maken een optimistische, jeugdige, intelligente, dynamische en productieve indruk (de wilskracht). Drieën vereenzelvigen zich met de waarden en het aanzien van de groep, waar zij deel van uitmaken (de uitgek. instelling).
Zij zijn aantrekkelijke mensen met succes, die met een glimlach door de wereld gaan. Zij werken hard voor hun succes. Ze zorgen dat hun plannen slagen en gebruiken daarvoor al hun kracht. Maar ze willen dat het er makkelijk en ontspannen uitziet en laten niet merken hoeveel moeite het hen kost.
Zij hebben de neiging om iets, waarmee zij zich vereenzelvigen, overdreven positief te bekijken en moeilijkheden te verdoezelen. Als ze vinden dat hen iets is gelukt, maken ze dat aan anderen duidelijk met het doel lof, waardering en bewondering te oogsten. Ze praten graag over hun successen, sommen mensen op die ze hebben kunnen beïnvloeden en onderscheidingen, die ze hebben ontvangen.
Drieën kunnen niet genoeg worden geprezen en willen bevestiging ontvangen. Jammergenoeg blijft die waardering vaak uit omdat ze zo'n sterke en zelfverzekerde indruk maken, dat niemand op de gedachte komt dat ze loftuigingen nodig hebben. Drieën zijn afhankelijk van loftuigingen, ofschoon dat zelden aan ze te merken is.
IJver is de grootste verleiding van drieën. Wie voldoende zijn best doet, kan hogerop komen. Winnaars worden bewonderd en verliezers veracht. De armen zijn het niet waard te worden bekeken.
Het afweermechanisme van drieën heet vereenzelviging. Zij schermen zich af voor bedreigingen door helemaal in beroep, rol of werk op te gaan en geen kritiek op groep of bedrijf te dulden. Wat drieën vermijden is falen. Er bestaat niets tragischer dan een drie, die geen succes boekt.
Onontwikkelde drieën kunnen zichzelf enorm overschatten. Zij zijn vaak zo verwend door succes, dat ze op het laatst geloven dat alles wat ze doen goed en juist is.
De wortelzonde is de leugen of het bedrog. Om te winnen hebben drieën de neiging om het met de waarheid niet zo nauw te nemen: ze scheppen een beeld of een rol, dat er goed uitziet, goed in de markt ligt en uiteindelijk zal zegevieren. Het is een manier om iets mooier af te schilderen dan het is, schaduwkanten te verdoezelen en de voordelen overdreven te benadrukken.
De onontwikkelde drie bedriegt in de eerste plaats zichzelf. Zij verlangen niet naar diepgang; waarom zou je diep graven als oppervlakkigheid goed werkt? Drieën komen zelfverzekerd over. Ze kunnen iemand alles verkopen, doordat ze vooral zichzelf verkopen. Ze verkopen iemand hun kalmte en deskundigheid, wat perfect in sc?ne is gezet.
Hun valkuil is ijdelheid: de verpakking of kleding is belangrijker dan de inhoud of de persoon. Drieën zijn geboren toneelspelers, vooral tegenover grote groepen mensen. In een persoonlijk gesprek voelen zij zich onzeker, want dat vereist oprechtheid, kwetsbaarheid, diepte.
Drieën waren hun hele leven lang zo druk bezig met het beklimmen van de ladder naar het succes, dat dat en het verkrijgen van welvaart hun enige levensinhoud werd.
Doordat drieën voortdurend bezig zijn met allerlei ondernemingen, vaak meerdere tegelijk, trekt hun binnenwereld vaak aan het kortste eind. Om geheel zichzelf te kunnen worden, moeten drieën, net als tweeën, leren alleen te zijn. Beiden hebben een plek nodig waar geen bewondering van buitenaf bestaat.
Het toonbeeld van de drie wordt in de westerse wereld nauwelijks in twijfel getrokken. Onze maatstaven voor 'gezondheid' zijn: in staat zijn tot werken, liefhebben en genieten.
Drieën vinden het moeilijk om hun werkelijke gevoelens waar te nemen (ingekeerd waarnemen) omdat ze zoveel rollen spelen. Voor onontwikkelde drieën die mislukt zijn, lijkt het leven leeg en zinloos. Zij richten alle haat en vijandigheid, die zij anders tegen hun concurenten richten, tegen zichzelf.
Drieën hebben moeite met trouw, met een bindende relatie. Trouw betekent elkaar steunen in voor- en tegenspoed. Drieën hebben echter de neiging om ondernemingen af te breken wanneer ze dreigen te mislukken of geen winst meer lijken op te leveren. Een bindende relatie leidt er bovendien toe dat rollen en maskers op een gegeven ogenblik worden doorzien en daardoor hun betekenis verliezen. Een bindende relatie is voor drieën echter de enige mogelijkheid om de gerichtheid op rollen te overwinnen en innerlijk te groeien. Pas dan kan hun onontwikkelde en behoeftige innerlijk aan bod komen.
Drie: het uitgekeerde willen (in de numerologie: acht)
Het kost drieën geen moeite een opdracht op een effectieve en deskundige wijze uit te voeren, zichzelf een doel te stellen en dat ook te bereiken; alsook andere mensen geestdriftig te maken, in beweging te brengen en hen in staat te stellen vooruit te komen.
Drieën hebben een zesde zintuig (intuïtie) voor het inschatten van opdrachten. Zij vereenzelvigen zich met het bedrijf of de gemeenschap waarvoor ze werkzaam zijn en hebben de gave om een goede werksfeer te scheppen. De onderlinge samenwerking tussen de groepsleden ligt hen na aan het hart.
Drieën kunnen door hun vertrouwenwekkende uitstraling en door de kracht van hun argumenten grote invloed krijgen en een werk waarin ze geloven, laten slagen.
Drieën hebben veel moeite met het waarnemen van de eigen gevoelens (ingekeerd waarnemen). Wel peilen zij voortdurend: Kom ik goed bij anderen over? Heb ik succes? Drieën idealiseren overwinning en succes.
Drieën putten hun kracht uit hun successen. Zij hechten veel waarde aan hun aanzien, prestaties, carriere en voelen zich beter thuis in hun rol dan in hun ware zelf, dat ze nauwelijks kennen. Ze kunnen vrijwel iedere rol spelen. Als drieën ergens binnenkomen weten zij onmiddellijk hoe zij zich moeten gedragen om bij de aanwezigen in de smaak te vallen.
Het leven is voor hen een concurentiestrijd: het gaat om winnen of verliezen. Zij willen de winnaars zijn en schoppen het daardoor ver.
Veel drieën hebben een aantrekkelijk uiterlijk. Zij maken een optimistische, jeugdige, intelligente, dynamische en productieve indruk (de wilskracht). Drieën vereenzelvigen zich met de waarden en het aanzien van de groep, waar zij deel van uitmaken (de uitgek. instelling).
Zij zijn aantrekkelijke mensen met succes, die met een glimlach door de wereld gaan. Zij werken hard voor hun succes. Ze zorgen dat hun plannen slagen en gebruiken daarvoor al hun kracht. Maar ze willen dat het er makkelijk en ontspannen uitziet en laten niet merken hoeveel moeite het hen kost.
Zij hebben de neiging om iets, waarmee zij zich vereenzelvigen, overdreven positief te bekijken en moeilijkheden te verdoezelen. Als ze vinden dat hen iets is gelukt, maken ze dat aan anderen duidelijk met het doel lof, waardering en bewondering te oogsten. Ze praten graag over hun successen, sommen mensen op die ze hebben kunnen beïnvloeden en onderscheidingen, die ze hebben ontvangen.
Drieën kunnen niet genoeg worden geprezen en willen bevestiging ontvangen. Jammergenoeg blijft die waardering vaak uit omdat ze zo'n sterke en zelfverzekerde indruk maken, dat niemand op de gedachte komt dat ze loftuigingen nodig hebben. Drieën zijn afhankelijk van loftuigingen, ofschoon dat zelden aan ze te merken is.
IJver is de grootste verleiding van drieën. Wie voldoende zijn best doet, kan hogerop komen. Winnaars worden bewonderd en verliezers veracht. De armen zijn het niet waard te worden bekeken.
Het afweermechanisme van drieën heet vereenzelviging. Zij schermen zich af voor bedreigingen door helemaal in beroep, rol of werk op te gaan en geen kritiek op groep of bedrijf te dulden. Wat drieën vermijden is falen. Er bestaat niets tragischer dan een drie, die geen succes boekt.
Onontwikkelde drieën kunnen zichzelf enorm overschatten. Zij zijn vaak zo verwend door succes, dat ze op het laatst geloven dat alles wat ze doen goed en juist is.
De wortelzonde is de leugen of het bedrog. Om te winnen hebben drieën de neiging om het met de waarheid niet zo nauw te nemen: ze scheppen een beeld of een rol, dat er goed uitziet, goed in de markt ligt en uiteindelijk zal zegevieren. Het is een manier om iets mooier af te schilderen dan het is, schaduwkanten te verdoezelen en de voordelen overdreven te benadrukken.
De onontwikkelde drie bedriegt in de eerste plaats zichzelf. Zij verlangen niet naar diepgang; waarom zou je diep graven als oppervlakkigheid goed werkt? Drieën komen zelfverzekerd over. Ze kunnen iemand alles verkopen, doordat ze vooral zichzelf verkopen. Ze verkopen iemand hun kalmte en deskundigheid, wat perfect in sc?ne is gezet.
Hun valkuil is ijdelheid: de verpakking of kleding is belangrijker dan de inhoud of de persoon. Drieën zijn geboren toneelspelers, vooral tegenover grote groepen mensen. In een persoonlijk gesprek voelen zij zich onzeker, want dat vereist oprechtheid, kwetsbaarheid, diepte.
Drieën waren hun hele leven lang zo druk bezig met het beklimmen van de ladder naar het succes, dat dat en het verkrijgen van welvaart hun enige levensinhoud werd.
Doordat drieën voortdurend bezig zijn met allerlei ondernemingen, vaak meerdere tegelijk, trekt hun binnenwereld vaak aan het kortste eind. Om geheel zichzelf te kunnen worden, moeten drieën, net als tweeën, leren alleen te zijn. Beiden hebben een plek nodig waar geen bewondering van buitenaf bestaat.
Het toonbeeld van de drie wordt in de westerse wereld nauwelijks in twijfel getrokken. Onze maatstaven voor 'gezondheid' zijn: in staat zijn tot werken, liefhebben en genieten.
Drieën vinden het moeilijk om hun werkelijke gevoelens waar te nemen (ingekeerd waarnemen) omdat ze zoveel rollen spelen. Voor onontwikkelde drieën die mislukt zijn, lijkt het leven leeg en zinloos. Zij richten alle haat en vijandigheid, die zij anders tegen hun concurenten richten, tegen zichzelf.
Drieën hebben moeite met trouw, met een bindende relatie. Trouw betekent elkaar steunen in voor- en tegenspoed. Drieën hebben echter de neiging om ondernemingen af te breken wanneer ze dreigen te mislukken of geen winst meer lijken op te leveren. Een bindende relatie leidt er bovendien toe dat rollen en maskers op een gegeven ogenblik worden doorzien en daardoor hun betekenis verliezen. Een bindende relatie is voor drieën echter de enige mogelijkheid om de gerichtheid op rollen te overwinnen en innerlijk te groeien. Pas dan kan hun onontwikkelde en behoeftige innerlijk aan bod komen.