Mediation
Conflictbemiddeling of mediation is een interventie van een bemiddelaar om twee of meer personen, partijen of groepen die een geschil hebben met elkaar in gesprek te brengen teneinde onderling tot een oplossing te komen. Bemiddeling is vooral nuttig als de communicatie verstoord is, als rechtstreekse onderhandeling tussen de partijen belemmerd wordt door een wederzijds gebrek aan vertrouwen, of als er sprake is van een escalatie. Bemiddeling kan zelfs werken als een van beide partijen zo kwaad of beledigd is, dat hij weigert nog langer met de andere partij te praten.
Het doel van conflictbemiddeling is niet altijd een oplossing waar alle partijen 100% enthousiast over zijn (zou wel mooi zijn, maar gebeurt zelden); het doel is slechts een oplossing tot stand te laten komen waarin beide partijen zich kunnen vinden en die in hun belangen op aanvaardbare wijze tegemoet komt. De mediator laat partijen aldus de gang maken van standpunten naar belangen en ondersteunt hen in de verbetering van hun communicatie.
Verschillende stijlen van mediation
Met de sterke toename van het gebruik van mediation en van het aantal mediators heeft zich ook een verscheidenheid in mediation stijlen ontwikkeld, waarin grofweg een driedeling te herkennen valt:
Doordat ik van nature een bemiddelaar ben, is het redelijk eenvoudig voor me om een werkelijk neutrale posititie in te nemen. Afhankelijk van de situatie kun je kiezen een van de verschillende stijlen.
Spreekt het je aan en wil je meer informatie bel 0545 286966 of mail [email protected]
Het doel van conflictbemiddeling is niet altijd een oplossing waar alle partijen 100% enthousiast over zijn (zou wel mooi zijn, maar gebeurt zelden); het doel is slechts een oplossing tot stand te laten komen waarin beide partijen zich kunnen vinden en die in hun belangen op aanvaardbare wijze tegemoet komt. De mediator laat partijen aldus de gang maken van standpunten naar belangen en ondersteunt hen in de verbetering van hun communicatie.
Verschillende stijlen van mediation
Met de sterke toename van het gebruik van mediation en van het aantal mediators heeft zich ook een verscheidenheid in mediation stijlen ontwikkeld, waarin grofweg een driedeling te herkennen valt:
- evaluerende mediation : de mediator houdt zich actief met de inhoud van het geschil bezig en evalueert ook de gevonden uitkomsten. Deze mediator neemt regie op inhoud en proces. Vergelijkbaar met de eerder genoemde bemiddelaar.
- fasciliterende mediation : de mediator houdt afstand van de inhoud en stuurt wel nadrukkelijk in het proces. Deze mediator neemt geen inhoudelijke regie en wel procesregie. Door die sturing heeft de mediator wel een zekere invloed op de uitkomst van de mediation.
- transformatieve mediation : de mediator neemt geen inhoudelijke regie en geen procesregie. Het conflict wordt benaderd als een 'crisis in de communicatie'. Doel van deze mediation is een negatieve en destructieve interactie te transformeren tot een positieven en opbouwende interactie. Vanuit deze getransformeerde interactie komt een uitkomst de volledig door betrokkenen zelf wordt gedragen.
Doordat ik van nature een bemiddelaar ben, is het redelijk eenvoudig voor me om een werkelijk neutrale posititie in te nemen. Afhankelijk van de situatie kun je kiezen een van de verschillende stijlen.
Spreekt het je aan en wil je meer informatie bel 0545 286966 of mail [email protected]