Subtypen van enneagramtype 3 op basis van instincten
Izacho beschreef nog een andere vorm van subtypen, gebaseerd op drie primaire instincten van het menselijke gedrag:
Technisch gesproken vormen ze geen subtype. Een subtype staat, per definitie, in een afhankelijkheidsrelatie tot een type.
We zouden bij wijze van spreke mensen kunnen indelen in drie instincten zonder verder het enneagram te benoemen. In combinatie echter met de enneagramtypen levert het een mooie omschrijving op die we dan wel subtypen noemen.
DE SUBTYPEN VAN TYPE 3
In een-op-een relaties leidt bedrog tot het aannemen van een mannelijk/vrouwelijk imago.
Drieën kunnen zichzelf uitstekend presenteren. In intieme relaties ontwikkelen ze zich meestal tot het prototype van wat hun partner aantrekkelijk vindt. Op het werk verandert de façade in die van een uiterst geslaagd persoon. Een topproducer. De sterke concurrent. De hoffelijke minnaar. De ideale partner. De nadruk ligt op de vorm en buitenkant. Het juiste uiterlijk en de beste kleren. Dit subtype maakt het behalen van overwinningen tot een dagtaak. Om overtuigend over te komen moeten ze in zichzelf geloven. Wanneer ze met de ander contact maken doen ze zich zelfverzekerd voor. Ze gooien verschillende hengels uit en wachten af wie bijt. Ze azen op goedkeuring en nemen het imago aan dat nodig is om goedkeuring te krijgen.
In sociale situaties leidt bedrog tot behoefte aan prestige
Anonimiteit roept angst op bij Drieën. Ze moeten iemand zijn in de ogen van anderen, anders voelen ze zich niets waard. Het is pijnlijk om iemand anders in het centrum van de belangstelling te zien staan. Anderen zijn goed, maar zij zijn beter. Het is pijnlijk om op te gaan in de menigte, dus ze lobbyen en worden uitgekozen. Al met al is het voor Drieën vanzelfsprekend om de manieren van een prototype aan te nemen. Ze laten zich in met passende gedachten en gevoelens zoals een acteur die zich begint te vereenzelvigen met een rol. Ze voelen zich zeker als de ogen zich richten op de rol die ze vervullen.
Als Drieën zich in verschillende groepen begeven, dragen ze verschillende kleding. Het is belangrijk dat hun uiterlijk past bij hun rol tijdens een concert of als ze zaken doen. Ze richten zich op een imago dat door de groep gewaardeerd wordt en ze weten waar ze staan door de mate waarin ze gewaardeerd worden. Als hun imago geen waardering oplevert passen ze het aan, want ze voelen zich pas iemand als ze erkenning krijgen.
Als het gaat om zelfbehoud leidt bedrog tot het streven naar zekerheid.
Drieën zijn gepreoccupeerd met de zekerheid die het hebben van geld met zich meebrengt. Het feit dat ze bereid zijn verschillende vaardigheden te ontwikkelen zodat ze verzekerd zijn van een baan is geworteld in hun overtuiging dat geld zekerheid geeft. Zelfs al zijn zelfbehoudende Drieën vermogend, dan nog zijn ze bang dat ze niet in staat zullen zijn te werken. Ze koppelen hun emotionele zelfbehoud aan hun inkomsten, en een groot deel van hun aandacht is gericht op het vermeerderen van hun bezittingen.
Ze associëren hun waarde als mens met de materiële wereld, dus bedriegen ze zichzelf en anderen over de omvang van hun succes door het beeld van een welvarend iemand voor te spiegelen. Geluk wordt vaak vergeleken met rijkdom. In hun relatie is materieel bezit het belangrijkste aspect, en ze verwarren hun financieel welzijn vaak met emotioneel genot. Ze nemen zich voor uit te rusten na de volgende klus, na de volgende promotie of na de volgende salarisverhoging.
- het zelbehoudende instinct
- het sociale instinct
- het seksuele instinct
Technisch gesproken vormen ze geen subtype. Een subtype staat, per definitie, in een afhankelijkheidsrelatie tot een type.
We zouden bij wijze van spreke mensen kunnen indelen in drie instincten zonder verder het enneagram te benoemen. In combinatie echter met de enneagramtypen levert het een mooie omschrijving op die we dan wel subtypen noemen.
DE SUBTYPEN VAN TYPE 3
In een-op-een relaties leidt bedrog tot het aannemen van een mannelijk/vrouwelijk imago.
Drieën kunnen zichzelf uitstekend presenteren. In intieme relaties ontwikkelen ze zich meestal tot het prototype van wat hun partner aantrekkelijk vindt. Op het werk verandert de façade in die van een uiterst geslaagd persoon. Een topproducer. De sterke concurrent. De hoffelijke minnaar. De ideale partner. De nadruk ligt op de vorm en buitenkant. Het juiste uiterlijk en de beste kleren. Dit subtype maakt het behalen van overwinningen tot een dagtaak. Om overtuigend over te komen moeten ze in zichzelf geloven. Wanneer ze met de ander contact maken doen ze zich zelfverzekerd voor. Ze gooien verschillende hengels uit en wachten af wie bijt. Ze azen op goedkeuring en nemen het imago aan dat nodig is om goedkeuring te krijgen.
In sociale situaties leidt bedrog tot behoefte aan prestige
Anonimiteit roept angst op bij Drieën. Ze moeten iemand zijn in de ogen van anderen, anders voelen ze zich niets waard. Het is pijnlijk om iemand anders in het centrum van de belangstelling te zien staan. Anderen zijn goed, maar zij zijn beter. Het is pijnlijk om op te gaan in de menigte, dus ze lobbyen en worden uitgekozen. Al met al is het voor Drieën vanzelfsprekend om de manieren van een prototype aan te nemen. Ze laten zich in met passende gedachten en gevoelens zoals een acteur die zich begint te vereenzelvigen met een rol. Ze voelen zich zeker als de ogen zich richten op de rol die ze vervullen.
Als Drieën zich in verschillende groepen begeven, dragen ze verschillende kleding. Het is belangrijk dat hun uiterlijk past bij hun rol tijdens een concert of als ze zaken doen. Ze richten zich op een imago dat door de groep gewaardeerd wordt en ze weten waar ze staan door de mate waarin ze gewaardeerd worden. Als hun imago geen waardering oplevert passen ze het aan, want ze voelen zich pas iemand als ze erkenning krijgen.
Als het gaat om zelfbehoud leidt bedrog tot het streven naar zekerheid.
Drieën zijn gepreoccupeerd met de zekerheid die het hebben van geld met zich meebrengt. Het feit dat ze bereid zijn verschillende vaardigheden te ontwikkelen zodat ze verzekerd zijn van een baan is geworteld in hun overtuiging dat geld zekerheid geeft. Zelfs al zijn zelfbehoudende Drieën vermogend, dan nog zijn ze bang dat ze niet in staat zullen zijn te werken. Ze koppelen hun emotionele zelfbehoud aan hun inkomsten, en een groot deel van hun aandacht is gericht op het vermeerderen van hun bezittingen.
Ze associëren hun waarde als mens met de materiële wereld, dus bedriegen ze zichzelf en anderen over de omvang van hun succes door het beeld van een welvarend iemand voor te spiegelen. Geluk wordt vaak vergeleken met rijkdom. In hun relatie is materieel bezit het belangrijkste aspect, en ze verwarren hun financieel welzijn vaak met emotioneel genot. Ze nemen zich voor uit te rusten na de volgende klus, na de volgende promotie of na de volgende salarisverhoging.