Enneagram en geestkunde type vier
Op www.geestkunde.net staat mooie informatie over verdieping. Ook het boek Geestkunde van Freek van Leeuwen is een verdiepingsslag voor mensen die naar de essentie willen. Hier een korte omschrijving van het type volgens Freek van Leeuwen.
Vier: het ingekeerde waarnemen (op de persoon gericht)
Vieren gebruiken hun vermogens om bij hun omgeving gevoel voor schoonheid en harmonie te wekken. Ze zijn bijzonder gevoelig en bijna altijd kunstzinnig, zodat ze hun gevoelens in dans, muziek, schilderkunst, toneelspel of literatuur kunnen uiten. Het leven van vieren wordt in de eerste plaats bepaald door een verlangen naar schoonheid. Ze kunnen de stemmingen en gevoelens van andere mensen en de sfeer van plaatsen en gebeurtenissen nauwkeurig waarnemen. Ze hebben de gave om anderen te helpen oog te krijgen voor schoonheid. Vieren streven ernaar esthetisch aantrekkelijk te zijn, iets bijzonders te zijn. Zij trachten de aandacht op zich te vestigen, omdat zij daar hun levenskracht uit putten. Positieve rolmodellen ontbreken vaak voor vieren. Daarom hebben zij zich, op zoek naar hun zelfbeeld, tot hun eigen binnenwereld gewend, naar hun eigen verbeeldingskracht.
Veel vieren zijn vegetariër of aanhanger van een bepaalde gezondheidsleer. Vieren vereren grote autoriteiten: belangrijke schrijvers, musici, goeroes, geestelijken die iets dieps hebben of iets bijzonders zijn. Alleen een dergelijke innerlijke autoriteit geldt. Formele autoriteiten maken geen indruk. Hun gevoel voor het echte wordt nooit bedrogen. Vieren hebben oog voor schoonheid. Daarom worden veel vieren kunstenaar. Ze hebben gevoel voor vormgeving en hebben een uitgesproken smaak. Ze voelen zich esthetisch superieur. Ze hebben een hekel aan en vermijden alles wat afgezaagd, traditioneel, alledaags, gemiddeld, stijlloos en normaal is.
Vieren komen gauw in de verleiding om krampachtig het echte na te streven. Kinderen, de natuur en alles wat oorspronkelijkheid uitstraalt, wekken in hen het verlangen naar de eenvoud en de natuurlijkheid die ze ooit hebben verloren.
Het afweermechanisme van de vier is artistieke sublimatie. Gevoelens worden niet rechtstreeks maar indirect geuit door symbolen, rituelen en dramatische vormgeving. Dat leidt ertoe dat veel vieren zich in hun kunst beter thuis voelen dan bij andere mensen. Daarom moeten ze het vermogen om daadwerkelijk lief te hebben, aanleren.
Vieren maken van hun leven soms één groot kunstwerk. Kleding en inrichting zijn op een weldoordachte manier op elkaar afgestemd. Esthetische gezichtspunten, die voor buitenstaanders vaak heel moeilijk te achterhalen zijn, spelen daarbij een hoofdrol.
De wortelzonde van vieren is de nijd, de afgunst. Ze zien onmiddellijk wie er meer stijl, klasse, smaak, talent of meer aparte ideeën heeft dan zij. Nijd kan zich ook als jaloezie uiten als het om relaties gaat. Vieren leven vaak in de angst, dat iemand anders als partner aantrekkelijker, origineler of interessanter zou kunnen zijn dan zij zelf. Hoe zelfbewust vieren soms ook kunnen optreden, binnenin hen vecht een kind met zijn gevoelens van minderwaardigheid.
De valkuil van vieren is hun zwaarmoedigheid, die als een nevel om hun hele leven hangt. Ze voelen zich vaak verbonden met de dood.
Veel vieren schommelen tussen periodes van overdreven werkzaamheid en tijden waarin ze zich geheel terugtrekken en nagenoeg verlamd zijn. Zij hebben een 'manisch-depressieve' basisstructuur. De ogen van veel vieren weerspiegelen een vaag verdriet, dat zij zelf meestal niet waarnemen.
Omdat vieren hun boosheid doorgaans tegen zichzelf richten, gebeurt het vaak dat ze van zichzelf en van hun lichaam walgen. Ofschoon ze meestal heel slank en aantrekkelijk zijn, hebben ze de neiging om zichzelf dik en lelijk te vinden.
Vieren hebben vrienden en partners nodig die het bij hen uithouden zonder zich in de wisselende stemmingen van vieren mee te laten trekken. Ze hebben iemand nodig die hen trouw is en zich niet van de wijs laat brengen. Een band met een onontwikkelde vier is enerverend en vereist verdraagzaamheid. Aangezien het heden, met daarin de partner, voor vieren in eerste instantie onvolmaakt is, kan het zijn dat de partner voortdurend aan kritiek bloot staat.
De partner van een onontwikkelde vier staat bloot aan een wisselbad van verleiding en afwijzing. Als hij zich terugtrekt, wordt hij met alle middelen weer teruggelokt. Als hij beschikbaar is, springen zijn fouten en tekortkomingen opnieuw in het oog (ingek. waarnemen). Als hij aanwezig is en daardoor makkelijk te krijgen, heeft hij weinig aantrekkingskracht. Dat kan ertoe leiden dat vieren geslachtelijke omgang afwijzen.
De ondoorgrondelijkheid van vieren leent zich goed voor anderen om hun eigen dromen op over te dragen. Hun vaagheid oefent een grote aantrekkingskracht uit op onbestemde behoeften en verlangens van anderen.
Ontwikkelde vieren streven naar evenwichtigheid en echtheid. Zij houden van kinderen en van de natuur.
Vieren zien de schaduwzijde van de eigen ziel onder ogen (ingekeerd waarnemen).
Onontwikkelde vieren zijn zwaarmoedig, in de war, vervreemd en twijfelen aan zichzelf. In deze toestand zijn zij niet bij machte om echte aandacht aan een mens te schenken en willen alleen medelijden en steun ondervinden. De wereld van de enen met haar waarden, betrouwbaarheid en geweten (ingekeerd willen) is een heilzame compensatie voor de wanorde van gevoelens, de twijfels aan zichzelf en het subjectivisme van vieren (ingekeerd waarnemen). De nuchterheid van enen helpt vieren afstand van zichzelf te nemen en het vermogen te ontwikkelen om de eigen fantasiewereld kritisch te beoordelen. Een kunstenaar die een vier is, heeft de ijver en het volmaaktheidsstreven van de een nodig om zijn ingevingen (ingekeerd waarnemen) ook in daden (willen) om te zetten.
Vier: het ingekeerde waarnemen (op de persoon gericht)
Vieren gebruiken hun vermogens om bij hun omgeving gevoel voor schoonheid en harmonie te wekken. Ze zijn bijzonder gevoelig en bijna altijd kunstzinnig, zodat ze hun gevoelens in dans, muziek, schilderkunst, toneelspel of literatuur kunnen uiten. Het leven van vieren wordt in de eerste plaats bepaald door een verlangen naar schoonheid. Ze kunnen de stemmingen en gevoelens van andere mensen en de sfeer van plaatsen en gebeurtenissen nauwkeurig waarnemen. Ze hebben de gave om anderen te helpen oog te krijgen voor schoonheid. Vieren streven ernaar esthetisch aantrekkelijk te zijn, iets bijzonders te zijn. Zij trachten de aandacht op zich te vestigen, omdat zij daar hun levenskracht uit putten. Positieve rolmodellen ontbreken vaak voor vieren. Daarom hebben zij zich, op zoek naar hun zelfbeeld, tot hun eigen binnenwereld gewend, naar hun eigen verbeeldingskracht.
Veel vieren zijn vegetariër of aanhanger van een bepaalde gezondheidsleer. Vieren vereren grote autoriteiten: belangrijke schrijvers, musici, goeroes, geestelijken die iets dieps hebben of iets bijzonders zijn. Alleen een dergelijke innerlijke autoriteit geldt. Formele autoriteiten maken geen indruk. Hun gevoel voor het echte wordt nooit bedrogen. Vieren hebben oog voor schoonheid. Daarom worden veel vieren kunstenaar. Ze hebben gevoel voor vormgeving en hebben een uitgesproken smaak. Ze voelen zich esthetisch superieur. Ze hebben een hekel aan en vermijden alles wat afgezaagd, traditioneel, alledaags, gemiddeld, stijlloos en normaal is.
Vieren komen gauw in de verleiding om krampachtig het echte na te streven. Kinderen, de natuur en alles wat oorspronkelijkheid uitstraalt, wekken in hen het verlangen naar de eenvoud en de natuurlijkheid die ze ooit hebben verloren.
Het afweermechanisme van de vier is artistieke sublimatie. Gevoelens worden niet rechtstreeks maar indirect geuit door symbolen, rituelen en dramatische vormgeving. Dat leidt ertoe dat veel vieren zich in hun kunst beter thuis voelen dan bij andere mensen. Daarom moeten ze het vermogen om daadwerkelijk lief te hebben, aanleren.
Vieren maken van hun leven soms één groot kunstwerk. Kleding en inrichting zijn op een weldoordachte manier op elkaar afgestemd. Esthetische gezichtspunten, die voor buitenstaanders vaak heel moeilijk te achterhalen zijn, spelen daarbij een hoofdrol.
De wortelzonde van vieren is de nijd, de afgunst. Ze zien onmiddellijk wie er meer stijl, klasse, smaak, talent of meer aparte ideeën heeft dan zij. Nijd kan zich ook als jaloezie uiten als het om relaties gaat. Vieren leven vaak in de angst, dat iemand anders als partner aantrekkelijker, origineler of interessanter zou kunnen zijn dan zij zelf. Hoe zelfbewust vieren soms ook kunnen optreden, binnenin hen vecht een kind met zijn gevoelens van minderwaardigheid.
De valkuil van vieren is hun zwaarmoedigheid, die als een nevel om hun hele leven hangt. Ze voelen zich vaak verbonden met de dood.
Veel vieren schommelen tussen periodes van overdreven werkzaamheid en tijden waarin ze zich geheel terugtrekken en nagenoeg verlamd zijn. Zij hebben een 'manisch-depressieve' basisstructuur. De ogen van veel vieren weerspiegelen een vaag verdriet, dat zij zelf meestal niet waarnemen.
Omdat vieren hun boosheid doorgaans tegen zichzelf richten, gebeurt het vaak dat ze van zichzelf en van hun lichaam walgen. Ofschoon ze meestal heel slank en aantrekkelijk zijn, hebben ze de neiging om zichzelf dik en lelijk te vinden.
Vieren hebben vrienden en partners nodig die het bij hen uithouden zonder zich in de wisselende stemmingen van vieren mee te laten trekken. Ze hebben iemand nodig die hen trouw is en zich niet van de wijs laat brengen. Een band met een onontwikkelde vier is enerverend en vereist verdraagzaamheid. Aangezien het heden, met daarin de partner, voor vieren in eerste instantie onvolmaakt is, kan het zijn dat de partner voortdurend aan kritiek bloot staat.
De partner van een onontwikkelde vier staat bloot aan een wisselbad van verleiding en afwijzing. Als hij zich terugtrekt, wordt hij met alle middelen weer teruggelokt. Als hij beschikbaar is, springen zijn fouten en tekortkomingen opnieuw in het oog (ingek. waarnemen). Als hij aanwezig is en daardoor makkelijk te krijgen, heeft hij weinig aantrekkingskracht. Dat kan ertoe leiden dat vieren geslachtelijke omgang afwijzen.
De ondoorgrondelijkheid van vieren leent zich goed voor anderen om hun eigen dromen op over te dragen. Hun vaagheid oefent een grote aantrekkingskracht uit op onbestemde behoeften en verlangens van anderen.
Ontwikkelde vieren streven naar evenwichtigheid en echtheid. Zij houden van kinderen en van de natuur.
Vieren zien de schaduwzijde van de eigen ziel onder ogen (ingekeerd waarnemen).
Onontwikkelde vieren zijn zwaarmoedig, in de war, vervreemd en twijfelen aan zichzelf. In deze toestand zijn zij niet bij machte om echte aandacht aan een mens te schenken en willen alleen medelijden en steun ondervinden. De wereld van de enen met haar waarden, betrouwbaarheid en geweten (ingekeerd willen) is een heilzame compensatie voor de wanorde van gevoelens, de twijfels aan zichzelf en het subjectivisme van vieren (ingekeerd waarnemen). De nuchterheid van enen helpt vieren afstand van zichzelf te nemen en het vermogen te ontwikkelen om de eigen fantasiewereld kritisch te beoordelen. Een kunstenaar die een vier is, heeft de ijver en het volmaaktheidsstreven van de een nodig om zijn ingevingen (ingekeerd waarnemen) ook in daden (willen) om te zetten.