Enneagram en geestkunde type 8
Op www.geestkunde.net staat mooie informatie over verdieping. Ook het boek Geestkunde van Freek van Leeuwen is een verdiepingsslag voor mensen die naar de essentie willen. Hier een korte omschrijving van het type volgens Freek van Leeuwen.
Acht: het uitgekeerde denken (in de numerologie: drie)
Achten maken een sterke en machtige indruk en zijn in staat om ook anderen het gevoel te geven, dat ze sterk zijn. Ze hebben zin voor rechtvaardigheid en waarheid (denken), weten instinctief wanneer onrechtvaardigheid of oneerlijkheid in het spel is. Achten veroordelen dat dan openlijk en met duidelijke bewoordingen (uitgek. denken). Achten willen anderen laten zien wie de baas is, ze weten dat de sterken de wereld beheersen. Ze vinden het heerlijk om ergens tegen te zijn. Ook al uiten ze het niet altijd rechtstreeks, afwijzing en ontkenning is vaak hun eerste reactie op nieuwe denkbeelden.
Hun passie voor rechtvaardigheid en waarheid leidt ertoe, dat ze zich vaak aan de zijde van verdrukten en weerlozen scharen. Dat komt doordat ze vaag aanvoelen dat in hun eigen binnenste - achter de schijn van hardheid en onkwetsbaarheid - een klein kind schuilgaat. Dit innerlijke kind is het tegenovergestelde (vermogen) van de kracht en macht die ze naar buiten toe laten zien. Gevoelens van tederheid en kwetsbaarheid liggen diep in achten begraven (ingekeerd voelen). Achten zijn onzeker tegenover dit kleine kind in henzelf; maar zij ontdekken dit kind soms in anderen en willen het dan beschermen.
Het zelfbeeld van de acht luidt: "Ik heb macht! Ik ben sterker dan jullie!" Mannelijke achten zijn potig of athletisch gebouwd, zij gebruiken bij voorkeur krachttermen waarmee zij hun macht uiten.
Wanneer een acht aan de macht is, voelen hun ondergeschikten zich vaak onderdrukt, terwijl de acht helemaal niet ziet dat zijn gedrag anderen bang maakt. Achten geven meestal onmiddellijk en rechtstreeks uiting (uitgekeerd) aan wat zij ervan vinden (denken) en gaan dan weer over tot de orde van de dag. Achten vechten om contact te maken en begrijpen vaak niet waarom deze wijze van contact maken anderen bang maakt. Omdat zij vechten en conflicten en confrontaties leuk vinden, denken ze dat voor anderen hetzelfde geldt. Hun vechtlust, die zij zelf als een spelletje ervaren, ondervinden anderen vaak als agressief gedrag, maar is voor hen en manier om contact te maken.
Wanneer achten anderen aanvallen doen ze dat vaak om de tegenpartij te ontmaskeren. Ze hebben een hekel aan vage verhalen (ingekeerd denken) en willen zien wat er werkelijk waar is en waar ze aan toe zijn. Achten zijn vaak uitstekende kaartspelers of wedstrijdsporters omdat ze de zwakke kant van hun tegenstanders onmiddellijk aanvoelen en daar zonder gewetenswroeging hun voordeel mee doen. Zij zijn gek op harde vormen van sport (rugby) of snelle wagens. Achten nemen het hier en nu waar en geven daar uitdrukking aan.
Achten wekken bij anderen de bereidheid om zich aan hun leiding toe te vertrouwen en hen overal te volgen, want ze geven hen het gevoel dat ze hun voornemens uitvoeren. Terwijl enen hervormers binnen een systeem zijn, neigen achten ertoe om uit het systeem te stappen en het van buitenaf te bekritiseren. Achten vinden het heerlijk wanneer hun toehoorders zich ongemakkelijk voelen; het zijn geen diplomaten.
Achten vermijden hulpeloosheid, zwakte (ingekeerd voelen), minderwaardigheid. Zij zijn geneigd om hun eigen mening (gedachten) als absoluut juist te beschouwen en voor andere argumenten (gedachten) niet open te staan. Ze nemen gauw een hoogmoedige en betweterige houding aan om vooral geen zwakke indruk te maken.
De strijd om rechtvaardigheid, het zegevieren van de waarheid, is niet alleen het sterke punt, maar ook de verleiding van achten. Dat kan ertoe leiden dat achten zichzelf benoemen tot degene die wraak en vergelding zoekt, omdat haar beginsel van rechtvaardigheid compensatie is. Wraak en vergelding (de valkuil van achten) zijn voor achten middelen om de weegschaal van de rechtvaardigheid weer in evenwicht te brengen.
Achten kunnen genieten van macht en hebben de behoefte om hun gebied af te bakenen en indien mogelijk uit te breiden. Ze willen van alles op de hoogte zijn en worden woest wanneer iets achter hun rug om gebeurt. Zij hebben de behoefte om altijd de touwtjes in handen te hebben. Achten willen hun bezit en andere mensen beheersen. Zij willen bepalen (bedenken) wat er gaat gebeuren, zonder zelf afhankelijk te zijn. Achten hebben alleen achting voor mensen die verzet plegen en een eigen standpunt (mening, denkbeeld) innemen.
Achten werpen niet graag een blik in hun eigen binnenste om daar hun zwakke kanten te ontdekken. Het masker van kracht verbergt onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens (ingekeerd voelen).
Onontwikkelde achten zijn tegenover zichzelf en anderen meedogenloos (onontwikkeld gevoel).
Omdat achten bang zijn voor hun binnenste, zijn ze zelden bereid een therapie te volgen, aan hun innerlijke leven te werken of regelmatig te mediteren; kortom: zich op reis naar binnen te begeven.
Bijkomend bezwaar is dat achten bang zijn om door een therapeut te worden beheerst en gemanipuleerd.
Tot de levenstaken van achten behoort dat zij zich bezig moeten houden met het vraagstuk van de macht. Achten moeten erop letten dat zij met hun macht anderen niet vernederen of intimideren. Ze moeten leren het standpunt (gedachten) van anderen te eerbiedigen.
Acht-mannen moeten leren toegang te vinden tot hun eigen vrouwelijke kant, i.p.v. warmte en tederheid aan hun vrouwen over te laten.
Achten kunnen onverschrokken voorvechters zijn van rechtvaardigheid, maar kunnen door hun gevoelige, zachte kant hun leven lang door twijfel aan zichzelf worden gekweld.
De kracht van onontwikkelde achten is vijandig en gewelddadig. Zij worden vooral gedreven door angst om de macht te verliezen. Maar weinig achten trekken zich uit vrije wil terug in de stilte. Tweeën (het ingekeerde voelen) maken het streven naar macht van achten onschadelijk en moedigen hun zachte kant (ingekeerd voelen) aan, die wil helpen, beschermen en voeden.
Acht: het uitgekeerde denken (in de numerologie: drie)
Achten maken een sterke en machtige indruk en zijn in staat om ook anderen het gevoel te geven, dat ze sterk zijn. Ze hebben zin voor rechtvaardigheid en waarheid (denken), weten instinctief wanneer onrechtvaardigheid of oneerlijkheid in het spel is. Achten veroordelen dat dan openlijk en met duidelijke bewoordingen (uitgek. denken). Achten willen anderen laten zien wie de baas is, ze weten dat de sterken de wereld beheersen. Ze vinden het heerlijk om ergens tegen te zijn. Ook al uiten ze het niet altijd rechtstreeks, afwijzing en ontkenning is vaak hun eerste reactie op nieuwe denkbeelden.
Hun passie voor rechtvaardigheid en waarheid leidt ertoe, dat ze zich vaak aan de zijde van verdrukten en weerlozen scharen. Dat komt doordat ze vaag aanvoelen dat in hun eigen binnenste - achter de schijn van hardheid en onkwetsbaarheid - een klein kind schuilgaat. Dit innerlijke kind is het tegenovergestelde (vermogen) van de kracht en macht die ze naar buiten toe laten zien. Gevoelens van tederheid en kwetsbaarheid liggen diep in achten begraven (ingekeerd voelen). Achten zijn onzeker tegenover dit kleine kind in henzelf; maar zij ontdekken dit kind soms in anderen en willen het dan beschermen.
Het zelfbeeld van de acht luidt: "Ik heb macht! Ik ben sterker dan jullie!" Mannelijke achten zijn potig of athletisch gebouwd, zij gebruiken bij voorkeur krachttermen waarmee zij hun macht uiten.
Wanneer een acht aan de macht is, voelen hun ondergeschikten zich vaak onderdrukt, terwijl de acht helemaal niet ziet dat zijn gedrag anderen bang maakt. Achten geven meestal onmiddellijk en rechtstreeks uiting (uitgekeerd) aan wat zij ervan vinden (denken) en gaan dan weer over tot de orde van de dag. Achten vechten om contact te maken en begrijpen vaak niet waarom deze wijze van contact maken anderen bang maakt. Omdat zij vechten en conflicten en confrontaties leuk vinden, denken ze dat voor anderen hetzelfde geldt. Hun vechtlust, die zij zelf als een spelletje ervaren, ondervinden anderen vaak als agressief gedrag, maar is voor hen en manier om contact te maken.
Wanneer achten anderen aanvallen doen ze dat vaak om de tegenpartij te ontmaskeren. Ze hebben een hekel aan vage verhalen (ingekeerd denken) en willen zien wat er werkelijk waar is en waar ze aan toe zijn. Achten zijn vaak uitstekende kaartspelers of wedstrijdsporters omdat ze de zwakke kant van hun tegenstanders onmiddellijk aanvoelen en daar zonder gewetenswroeging hun voordeel mee doen. Zij zijn gek op harde vormen van sport (rugby) of snelle wagens. Achten nemen het hier en nu waar en geven daar uitdrukking aan.
Achten wekken bij anderen de bereidheid om zich aan hun leiding toe te vertrouwen en hen overal te volgen, want ze geven hen het gevoel dat ze hun voornemens uitvoeren. Terwijl enen hervormers binnen een systeem zijn, neigen achten ertoe om uit het systeem te stappen en het van buitenaf te bekritiseren. Achten vinden het heerlijk wanneer hun toehoorders zich ongemakkelijk voelen; het zijn geen diplomaten.
Achten vermijden hulpeloosheid, zwakte (ingekeerd voelen), minderwaardigheid. Zij zijn geneigd om hun eigen mening (gedachten) als absoluut juist te beschouwen en voor andere argumenten (gedachten) niet open te staan. Ze nemen gauw een hoogmoedige en betweterige houding aan om vooral geen zwakke indruk te maken.
De strijd om rechtvaardigheid, het zegevieren van de waarheid, is niet alleen het sterke punt, maar ook de verleiding van achten. Dat kan ertoe leiden dat achten zichzelf benoemen tot degene die wraak en vergelding zoekt, omdat haar beginsel van rechtvaardigheid compensatie is. Wraak en vergelding (de valkuil van achten) zijn voor achten middelen om de weegschaal van de rechtvaardigheid weer in evenwicht te brengen.
Achten kunnen genieten van macht en hebben de behoefte om hun gebied af te bakenen en indien mogelijk uit te breiden. Ze willen van alles op de hoogte zijn en worden woest wanneer iets achter hun rug om gebeurt. Zij hebben de behoefte om altijd de touwtjes in handen te hebben. Achten willen hun bezit en andere mensen beheersen. Zij willen bepalen (bedenken) wat er gaat gebeuren, zonder zelf afhankelijk te zijn. Achten hebben alleen achting voor mensen die verzet plegen en een eigen standpunt (mening, denkbeeld) innemen.
Achten werpen niet graag een blik in hun eigen binnenste om daar hun zwakke kanten te ontdekken. Het masker van kracht verbergt onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens (ingekeerd voelen).
Onontwikkelde achten zijn tegenover zichzelf en anderen meedogenloos (onontwikkeld gevoel).
Omdat achten bang zijn voor hun binnenste, zijn ze zelden bereid een therapie te volgen, aan hun innerlijke leven te werken of regelmatig te mediteren; kortom: zich op reis naar binnen te begeven.
Bijkomend bezwaar is dat achten bang zijn om door een therapeut te worden beheerst en gemanipuleerd.
Tot de levenstaken van achten behoort dat zij zich bezig moeten houden met het vraagstuk van de macht. Achten moeten erop letten dat zij met hun macht anderen niet vernederen of intimideren. Ze moeten leren het standpunt (gedachten) van anderen te eerbiedigen.
Acht-mannen moeten leren toegang te vinden tot hun eigen vrouwelijke kant, i.p.v. warmte en tederheid aan hun vrouwen over te laten.
Achten kunnen onverschrokken voorvechters zijn van rechtvaardigheid, maar kunnen door hun gevoelige, zachte kant hun leven lang door twijfel aan zichzelf worden gekweld.
De kracht van onontwikkelde achten is vijandig en gewelddadig. Zij worden vooral gedreven door angst om de macht te verliezen. Maar weinig achten trekken zich uit vrije wil terug in de stilte. Tweeën (het ingekeerde voelen) maken het streven naar macht van achten onschadelijk en moedigen hun zachte kant (ingekeerd voelen) aan, die wil helpen, beschermen en voeden.