Ontwikkelingsweg enneagramtype acht
Als eerste te leren:
- luisteren naar anderen, inleven in het standpunt en de gevoelens van anderen, de ruimte geven
- toepassen van strategie, tactiek, onderhandelen, vooral bij conflicten
- signaleren en vragen stellen in plaats van de eigen mening poneren en confrontere
- punten van overeenstemming zoeken in verschillende standpunten, zoeken naar compromissen
en win/win mogelijkheden
- impulsiviteit beheersen, consequenties overdenken alvorens te handelen
- naar effect op langere termijn streven in plaats van onmiddellijk resultaat willen bereiken
-stimulansen en beloningen uitstellen
Vervolgens te leren
- erkennen van rol bij negatieve situaties
- kwetsbaarheid en zwakheid onder ogen zien, angst voelen
- zwakkere gevoelens ervaren als teken van vooruitgang
- zich invloed op anderen realiseren en dit navragen bij anderen
- realiseren dat een compromis niet hetzelfde is als toegeven
- opmerkingen wanneer men polariseert en escaleert
- onderzoeken waarom men regels overtreedt
- functie realiseren van buitensporig gedrag en confrontatie
- onderkennen wanneer de eigen grenzen of die van anderen niet gerespecteerd worden
- opmerken welke functie het opkomen voor zwakkeren heeft
- het positieve vinden in matigheid
Uiteindelijk te leren
- me de onbevangenheid van een kind dingen op zich af laten komen zonder die te behoeven
beheersen
- de persoonsoverstijgende waarheid zien
Ultieme uitdaging
Herwin de bekwaamheid om open te staan voor elke situatie zonder vooroordeel en zonder meteen de leiding over te nemen, accepteer de wijze waarop anderen in het leven staan en realiseer dat de waarheid in ieder van ons zit. Kwaliteiten van de essentie zijn daarbij het streven naar het hogere idee: de waarheid en de hogere deugd: de onschuld
Hoe kan men mij ondersteunen
Voet bij stuk houden. Standvastig blijven. Vastbesloten zijn. Wat voor hen waar is uitspreken. Met laten weten wat voor uitwerking ik op hen heb. Me steunen als ik zachtere en kwetsbare gevoelens onthul.
- luisteren naar anderen, inleven in het standpunt en de gevoelens van anderen, de ruimte geven
- toepassen van strategie, tactiek, onderhandelen, vooral bij conflicten
- signaleren en vragen stellen in plaats van de eigen mening poneren en confrontere
- punten van overeenstemming zoeken in verschillende standpunten, zoeken naar compromissen
en win/win mogelijkheden
- impulsiviteit beheersen, consequenties overdenken alvorens te handelen
- naar effect op langere termijn streven in plaats van onmiddellijk resultaat willen bereiken
-stimulansen en beloningen uitstellen
Vervolgens te leren
- erkennen van rol bij negatieve situaties
- kwetsbaarheid en zwakheid onder ogen zien, angst voelen
- zwakkere gevoelens ervaren als teken van vooruitgang
- zich invloed op anderen realiseren en dit navragen bij anderen
- realiseren dat een compromis niet hetzelfde is als toegeven
- opmerkingen wanneer men polariseert en escaleert
- onderzoeken waarom men regels overtreedt
- functie realiseren van buitensporig gedrag en confrontatie
- onderkennen wanneer de eigen grenzen of die van anderen niet gerespecteerd worden
- opmerken welke functie het opkomen voor zwakkeren heeft
- het positieve vinden in matigheid
Uiteindelijk te leren
- me de onbevangenheid van een kind dingen op zich af laten komen zonder die te behoeven
beheersen
- de persoonsoverstijgende waarheid zien
Ultieme uitdaging
Herwin de bekwaamheid om open te staan voor elke situatie zonder vooroordeel en zonder meteen de leiding over te nemen, accepteer de wijze waarop anderen in het leven staan en realiseer dat de waarheid in ieder van ons zit. Kwaliteiten van de essentie zijn daarbij het streven naar het hogere idee: de waarheid en de hogere deugd: de onschuld
Hoe kan men mij ondersteunen
Voet bij stuk houden. Standvastig blijven. Vastbesloten zijn. Wat voor hen waar is uitspreken. Met laten weten wat voor uitwerking ik op hen heb. Me steunen als ik zachtere en kwetsbare gevoelens onthul.