Wat is het rendement ?Het grootste probleem met het 'rendementsdenken' is niet dat het geen oog heeft voor de zachte en onmeetbare waarden in het leven. Het grootste probleem is dat het helemaal geen rendement oplevert. Hier heeft Rutger Bregman een mooi artikel over geschreven. Klik hier voor het artikel.
Het probleem is een beetje dat we geluk hebben ingeruild voor geld. "Geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk dat we het hebben." Voor veel bedrijven zijn de geldstromen nog leidend en daarop is het rendement op gebaseerd. Rendement in de termen van geluk staat bovenaan bij Enneavision. Want als je gelukkig bent, dan leef je makkelijker. Als je makkelijker leeft dan ben je uitgeruster. Als je uitgeruster bent dan ben je energieker. Als je energieker bent ben je minder afwezig. Als je energieker, minder afwezig en uitgerust bent, ben je efficiënter. Als je efficienter bent dan heb je een hoger rendement. Heel logisch zou je zeggen, maar toch wordt geluk niet direct als rendement gezien. Enneavision heeft de overtuiging dat er genoeg is voor iedereen en dat geld een middels is, daarom hebben we ook speciale tarieven. Rendement in Euro's is een stuk lastiger omdat dit moeilijk uit te drukken is, toch zal het de levenskwaliteit zonder twijfel verbeteren. Toch doen we een poging om het rendement uit te drukken in getallen:
Nieuwe inzichten vormen geen winst, maar een verlies;
het verlies van ego. |
Tijd is geld ?Bij tijdsdruk geven we graag geld uit om doel te bereiken Soms kunnen doelstellingen tegenstrijdig zijn. Zoals duurzaam willen zijn, maar toch met de auto naar het werk gaan omdat dat sneller is en het de productiviteit ten goede komt. Uit onderzoek, blijkt dat tegenstrijdige doelstellingen leiden tot het gevoel van tijdsdruk. Klanten zijn daarom bereid geld uit te geven om tijd te besparen.
Waarom voelen mensen zoveel tijdsdruk? Uit het onderzoek van blijkt dat dit onder andere te wijten is aan het feit dat de dagelijkse doelstellingen van mensen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. Zo willen ze voor kwaliteitsproducten de laagste prijs betalen. Doordat consumenten een conflict tussen doelstellingen ervaren, leidt het tot stress en denken ze dat ze minder tijd hebben. Hierdoor lijkt de geringe tijd die ze hebben nog waardevoller.Bij zowel bedrijven als consumenten wordt dit geconstateerd. Tijd is niet kostbaar.Het is een illusie.
Het enige wat kostbaar is,is dit moment. Nin Sheng |