Verantwoordelijk communiceren… iedereen doet het. Gewoon op het gevoel, naar eigen inzicht. meestal gaat dat goed. maar soms ontstaat er ruis. Dan blijkt dat een woord ineens meerdere betekenissen heeft. Dat de ontvanger de boodschap naar eigen believen inkleurt. Logisch. Want ieder mens is verschillend en iedereen heeft een ander referentiekader en eigen behoeften. Een misverstand zit in een klein hoekje.
Oplossen van conflicten Als behoeften een grote rol spelen, kan uit een misverstand een conflict ontstaan. Vervelend, voor alle betrokkenen. Want conflicten zijn een belangrijke oorzaak voor gezondheidsklachten. Daar heeft niemand behoefte aan. Communiceer je vanuit je eigen behoefte en volgens Fair Talk, dan voorkom je gedoe. Behoeften herkennen Hoe conflicten te voorkomen? Verantwoordelijk communiceren biedt inzicht in je eigen behoeften en die van je gesprekspartner. En geeft je handvatten om constructief te communiceren. Zodat je boodschap duidelijk overkomt en ieders behoefte gerespecteerd wordt. Medewerkers komen tot hun recht en ervaren meer tevredenheid. |